Generowanie leadów, inaczej lead generation jest metodą pozyskiwania potencjalnych klientów i przekształcania ich w klientów rzeczywistych. Finalnym celem generowania leadów jest zachęcenie jak największej ilości osób do pozostania subskrybentem, stałym klientem danej firmy.
Lead generation odbywa się w dzisiejszym świecie głównie za pomocą internetu. Najpopularniejszymi metodami są:
- e-mail marketing;
- social media marketing;
- blogowanie;
- landing page;
- webinary i inne spotkania na żywo.
Najlepsza strategia generowania leadów
Strategia generowania leadów różni się w zależności od biznesu i jego branży. Zidentyfikowanie i wybranie najlepszej strategii może być nie lada wyzwaniem. Pierwszym i najważniejszym pytaniem, które musisz sobie zadać jest “dlaczego zbierasz leady i jak mają Ci one pomóc w zwiększeniu przychodu”. Po odpowiedzeniu sobie na te pytania, znalezienie skutecznej strategii lead generation będzie łatwiejsze.
Generowanie leadów dla większości firm jest priorytetem. Co z utrzymaniem klientów? Oba segmenty są ważne dla każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.
Generowanie leadów ma na celu wypełnienie lejka sprzedażowego potencjalnymi klientami, którzy są gotowi na zakup produktu lub usługi. Prawdą jest, że firma nie może się rozwijać bez nowych klientów. Ale również firmie nie będzie służyła sytuacja, w której traci większą ilość klientów niż zdobywa. Generowanie leadów, czyli zdobywanie nowych klientów powinno iść w parze z utrzymywaniem i zadowalaniem ich.
Korzyści ze skutecznego generowania leadów
Identyfikacja i kwalifikowanie leadów o najwyższym prawdopodobieństwie do zakupu jest nieodzownym elementem efektywnego generowania leadów. Procesy te umożliwiają także zespołowi sprzedażowemu przekształcenie większej liczby potencjalnych klientów w rzeczywistych, płacących klientów, w krótszym czasie. Powoduje to oczywiście wzrost przychodów. Skuteczne generowanie leadów daje większą ilość klientów oraz co powoduje utrzymanie wysokiej motywacji zespołu sprzedażowego.
Zadowolenie klienta w lead generation
Zadowoleniem klienta jest poziom satysfakcji i lojalności, których klienci doświadczają po zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi. Zadowolenie to wynika głównie z regularnego zaspokajania potrzeb klientów, co musi odbyć się we właściwym czasie oraz w odpowiedni sposób.
Zdobywanie i budowanie zaufania klientów jeszcze nigdy wcześniej nie było tak potrzebne.
Statystyki i fakty dotyczące zadowolenia klientów
- Przyciągnięcie nowego klienta kosztuje 5 razy więcej niż utrzymanie istniejącego. (źródło: seohosting.com)
- Potrzeba 12 pozytywnych doświadczeń, żeby nadrobić jedno negatywne, nierozwiązane doświadczenie. (źródło: Ruby Newell-Legner, “Understanding Customers”)
- 70% doświadczeń zakupowych opiera się na tym, jak klient czuje się traktowany. (źródło: McKinsey)
- Konsumenci są 2 razy bardziej skłonni do dzielenia się swoimi złymi doświadczeniami z obsługą niż z pozytywnymi doświadczeniami. (źródło: American Express)
Zadowolenie klienta w marketingu przychodzącym
Marketing przychodzący, inaczej inbound marketing, jest odpowiednią strategią, która ma na celu pozyskanie klientów. Dzięki działaniom takim jak:
- wykorzystanie portali społecznościowych;
- artykuły blogowe;
- SEO;
- wartościowe treści, np. e-booki
Potencjalny klient sam jest w stanie znaleźć informacje o interesującej go firmie, produkcie, usłudze i samodzielnie rozpoczyna kontakt z firmą.
Przydatne treści dla klienta
Treści, które są skierowanie do potencjalnego i obecnego klienta to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zadowolenie odbiorców. Content marketing w pełni wykorzystuje relacje klienta bądź potencjalnego klienta z Twoim produktem/usługą oraz firmą. Przykładowe treści, które pomogą w utrzymaniu relacji to:
- informacje na temat produktów;
- rozwiązywanie problemów klientów oraz odpowiadania na ich pytania;
- informacje i newsy z branży;
- historie sukcesu klientów i ich rekomendacje;
- bonusy dla klientów (wcześniejsze daty premier, dostęp do kursów, konkursy, itp).
Social media a relacja z klientami
Rewolucja relacji firm z konsumentami nastąpiła wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Nawiązanie kontaktu z klientami i udostępniane ciekawych treści na odpowiednio dostosowanych platformach, jest kluczowe w pozyskaniu nowych i utrzymaniu obecnych klientów. Marki, które są warte obserwowania, to te, które najczęściej pokazują ludzką twarz biznesu.
Popularnym sposobem na zatrzymanie klientów przy danej marce jest odpowiadanie na pytania i pomaganie klientom w rozwiązywaniu problemów za pośrednictwem social-mediów.
Dlaczego zadowolenie klienta jest ważne w generowaniu leadów?
Zadowolenie klienta jak i potencjalnego klienta jest bardzo ważne podczas prowadzenia przedsiębiorstwa. Zadowolony klient wróci do zakupów w Twojej firmie z większym prawdopodobieństwem, to znaczy, że kupi więcej.
Generowanie leadów a zaangażowanie klientów
Zaangażowani klienci są lojalni i bardziej skłonni do zakupu produktu, więc przynoszą firmie zyski. Aczkolwiek bardzo łatwo zgubić cel z oczu i zająć się angażowaniem potencjalnych klientów, lub ludzi niezainteresowanych zakupem. Należy pamiętać, że celem jest przekształcenie tych zaangażowanych potencjalnych klientów, w osoby dokonujące zakup. Z tego powodu praktykowanie strategii generowania leadów staje się bardzo potrzebne w procesie budowania i rozwijania firmy.